Only a stone’s throw from Karl Johans gate is one of the capital’s grandest buildings, and one of the most important in terms of Norwegian telecom history, the Telegraph Building a ...
Only a stone’s throw from Karl Johans gate is one of the capital’s grandest buildings, and one of the most important in terms of Norwegian telecom history, the Telegraph Building at Kongens Gate 21.
We are in Oslo’s oldest district; this is the part of the city founded by King Chistian IV after the city fire in 1624. In contrast to the rest of the city with its less rigid road network, the streets here are laid out in a tight grid. For a long time, this was the city centre, the Christiania proper. As the city grew, however, the centre moved, and the quarter was overtaken by the business sector, important administrations buildings and cultural institutions.
Approximately in the centre of this square, in the crossing between Prinsens Gate and Kongens Gate, there is a towering colossus. 2140 sq. metres covered in heavy, grey granite. The windows on the ground floor are placed high up on the wall, and are protected by black, iron bars, and there’s just a sober, lit-up sign revealing exactly what building we’re standing in front of: “TELEGRAF TELEFON.” This was the main seat of Telenor, and up to the mid-nineties, the country’s most important telecoms exchange. This was truly where it was happening. This place received messages of war and of peace, and it was through here that Norway made contact with the world abroad. And then there were all the small, private conversations. There were hundreds of switchboard operators, working in dense formation, connecting people. 19 departments from the Oslo district were gathered under one roof when the Telegraph building was opened in January 1924.
About the object
about
Telegrafbygningen i Oslo er tegnet av arkitektene Magnus Poulsson og Arnstein Arneberg i 1916. Stilmessig kan bygget betegnes som nasjonalromantisk/jugend. Av spesiell antikvarisk interesse er fasadene kledd og utsmykket med hugd granitt, i tillegg til hovedtrappen i marmor med den gedigne lysekronen og publikumsekspedisjonen me... Telegrafbygningen i Oslo er tegnet av arkitektene Magnus Poulsson og Arnstein Arneberg i 1916. Stilmessig kan bygget betegnes som nasjonalromantisk/jugend. Av spesiell antikvarisk interesse er fasadene kledd og utsmykket med hugd granitt, i tillegg til hovedtrappen i marmor med den gedigne lysekronen og publikumsekspedisjonen med inngangspartiet og taket samt Telegrafstyrets kontorer i 3. etasje. Innvendig er bygget så og si fritt for treverk. Det skulle være et brannsikkert monumentalbygg, som skulle hegne om det som tidlig i 1920-årene var landets viktigste nervesenter. Det er brukt norsk marmor i alle trapper og på gulv i fellesarealene, og ornamenter er hugd i stein eller støpt i betong. Bygget huser Norges kanskje største lyekrone - en messinglysekrone i hele seks etasjer mindt i trappeløpet.
Telegrafbygningen i Oslo samlet en rekke av Telegrafverkets folk under ett og samme tak da den endelig stod ferdig i 1924. Da bygget suksessivt ble tatt i bruk flyttet nærmere ett tusen mennesker fra 19 avdelinger inn i Kongensgate 21, til det som var Norges tredje største bygning. Bygget kostet i 1924 den uhyrlige sum av 13 millioner kroner, men ifølge Aftenposten var millionene "vel anvendt". Alf Rolfsens freske i publikumshallen fikk strålende omtale i pressen.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».