• Verket er inspirert av det babylonske skapelseseposet "Enûma Eliš", nedskrevet i akkadisk kileskrift, som er den eldste skriftformen vi kjenner til, fra omtrent 1600 til 1400 år før vår tidsregning.  Kunstverket skal ikke forstås som en illustrasjon av den gamle teksten, men er en fri visuell tolkning av fortellingens tre stadier: kaos, kamp og orden.

Kunstneren selv omtaler verkene sine som digitale malerier. Krag har her utforsket vevingsteknikken på en Jaquard-vevstol, en mekanisk vevmåte som ble oppfunnet i 1801. Denne typen av vev gjør det mulig å produsere store og kompliserte mønstre, nærmest ubegrenset. Jaquardvev brukes fremdeles i både tekstilindustrien og i kunst, men i stedet for hullkort som den tidligste programmeringen besto av, er veven nå helt digitalt styrt.

Tittelen betyr «den gang der oppe» – en henvisning til dramaet som ifølge mytologien utspant seg blant gudene da mennesket og verden ble skapt.

Søren Krag (f. 1981 i Silkeborg, Danmark) har mastergrad fra Kunstakademiet i Bergen. Han  arbeider tverrmedialt med installasjon, vev,  video og lyd, og med spesielt fokus på digitale verktøy sammen med håndverk.
    Photo: Jan Khür / Kunst i offentlige rom
  • Verket er inspirert av det babylonske skapelseseposet "Enûma Eliš", nedskrevet i akkadisk kileskrift, som er den eldste skriftformen vi kjenner til, fra omtrent 1600 til 1400 år før vår tidsregning.  Kunstverket skal ikke forstås som en illustrasjon av den gamle teksten, men er en fri visuell tolkning av fortellingens tre stadier: kaos, kamp og orden.

Kunstneren selv omtaler verkene sine som digitale malerier. Krag har her utforsket vevingsteknikken på en Jaquard-vevstol, en mekanisk vevmåte som ble oppfunnet i 1801. Denne typen av vev gjør det mulig å produsere store og kompliserte mønstre, nærmest ubegrenset. Jaquardvev brukes fremdeles i både tekstilindustrien og i kunst, men i stedet for hullkort som den tidligste programmeringen besto av, er veven nå helt digitalt styrt.

Tittelen betyr «den gang der oppe» – en henvisning til dramaet som ifølge mytologien utspant seg blant gudene da mennesket og verden ble skapt.

Søren Krag (f. 1981 i Silkeborg, Danmark) har mastergrad fra Kunstakademiet i Bergen. Han  arbeider tverrmedialt med installasjon, vev,  video og lyd, og med spesielt fokus på digitale verktøy sammen med håndverk.
    Photo: Jan Khür / Kunst i offentlige rom
  • Verket er inspirert av det babylonske skapelseseposet "Enûma Eliš", nedskrevet i akkadisk kileskrift, som er den eldste skriftformen vi kjenner til, fra omtrent 1600 til 1400 år før vår tidsregning.  Kunstverket skal ikke forstås som en illustrasjon av den gamle teksten, men er en fri visuell tolkning av fortellingens tre stadier: kaos, kamp og orden.

Kunstneren selv omtaler verkene sine som digitale malerier. Krag har her utforsket vevingsteknikken på en Jaquard-vevstol, en mekanisk vevmåte som ble oppfunnet i 1801. Denne typen av vev gjør det mulig å produsere store og kompliserte mønstre, nærmest ubegrenset. Jaquardvev brukes fremdeles i både tekstilindustrien og i kunst, men i stedet for hullkort som den tidligste programmeringen besto av, er veven nå helt digitalt styrt.

Tittelen betyr «den gang der oppe» – en henvisning til dramaet som ifølge mytologien utspant seg blant gudene da mennesket og verden ble skapt.

Søren Krag (f. 1981 i Silkeborg, Danmark) har mastergrad fra Kunstakademiet i Bergen. Han  arbeider tverrmedialt med installasjon, vev,  video og lyd, og med spesielt fokus på digitale verktøy sammen med håndverk.
    Photo: Jan Khür / Kunst i offentlige rom
  • Verket er inspirert av det babylonske skapelseseposet "Enûma Eliš", nedskrevet i akkadisk kileskrift, som er den eldste skriftformen vi kjenner til, fra omtrent 1600 til 1400 år før vår tidsregning.  Kunstverket skal ikke forstås som en illustrasjon av den gamle teksten, men er en fri visuell tolkning av fortellingens tre stadier: kaos, kamp og orden.

Kunstneren selv omtaler verkene sine som digitale malerier. Krag har her utforsket vevingsteknikken på en Jaquard-vevstol, en mekanisk vevmåte som ble oppfunnet i 1801. Denne typen av vev gjør det mulig å produsere store og kompliserte mønstre, nærmest ubegrenset. Jaquardvev brukes fremdeles i både tekstilindustrien og i kunst, men i stedet for hullkort som den tidligste programmeringen besto av, er veven nå helt digitalt styrt.

Tittelen betyr «den gang der oppe» – en henvisning til dramaet som ifølge mytologien utspant seg blant gudene da mennesket og verden ble skapt.

Søren Krag (f. 1981 i Silkeborg, Danmark) har mastergrad fra Kunstakademiet i Bergen. Han  arbeider tverrmedialt med installasjon, vev,  video og lyd, og med spesielt fokus på digitale verktøy sammen med håndverk.
    Photo: Jan Khür / Kunst i offentlige rom
  • Verket er inspirert av det babylonske skapelseseposet "Enûma Eliš", nedskrevet i akkadisk kileskrift, som er den eldste skriftformen vi kjenner til, fra omtrent 1600 til 1400 år før vår tidsregning.  Kunstverket skal ikke forstås som en illustrasjon av den gamle teksten, men er en fri visuell tolkning av fortellingens tre stadier: kaos, kamp og orden.

Kunstneren selv omtaler verkene sine som digitale malerier. Krag har her utforsket vevingsteknikken på en Jaquard-vevstol, en mekanisk vevmåte som ble oppfunnet i 1801. Denne typen av vev gjør det mulig å produsere store og kompliserte mønstre, nærmest ubegrenset. Jaquardvev brukes fremdeles i både tekstilindustrien og i kunst, men i stedet for hullkort som den tidligste programmeringen besto av, er veven nå helt digitalt styrt.

Tittelen betyr «den gang der oppe» – en henvisning til dramaet som ifølge mytologien utspant seg blant gudene da mennesket og verden ble skapt.

Søren Krag (f. 1981 i Silkeborg, Danmark) har mastergrad fra Kunstakademiet i Bergen. Han  arbeider tverrmedialt med installasjon, vev,  video og lyd, og med spesielt fokus på digitale verktøy sammen med håndverk.
    Photo: Jan Khür / Kunst i offentlige rom
  • Verket er inspirert av det babylonske skapelseseposet "Enûma Eliš", nedskrevet i akkadisk kileskrift, som er den eldste skriftformen vi kjenner til, fra omtrent 1600 til 1400 år før vår tidsregning.  Kunstverket skal ikke forstås som en illustrasjon av den gamle teksten, men er en fri visuell tolkning av fortellingens tre stadier: kaos, kamp og orden.

Kunstneren selv omtaler verkene sine som digitale malerier. Krag har her utforsket vevingsteknikken på en Jaquard-vevstol, en mekanisk vevmåte som ble oppfunnet i 1801. Denne typen av vev gjør det mulig å produsere store og kompliserte mønstre, nærmest ubegrenset. Jaquardvev brukes fremdeles i både tekstilindustrien og i kunst, men i stedet for hullkort som den tidligste programmeringen besto av, er veven nå helt digitalt styrt.

Tittelen betyr «den gang der oppe» – en henvisning til dramaet som ifølge mytologien utspant seg blant gudene da mennesket og verden ble skapt.

Søren Krag (f. 1981 i Silkeborg, Danmark) har mastergrad fra Kunstakademiet i Bergen. Han  arbeider tverrmedialt med installasjon, vev,  video og lyd, og med spesielt fokus på digitale verktøy sammen med håndverk.
    Photo: Jan Khür / Kunst i offentlige rom
  • Verket er inspirert av det babylonske skapelseseposet "Enûma Eliš", nedskrevet i akkadisk kileskrift, som er den eldste skriftformen vi kjenner til, fra omtrent 1600 til 1400 år før vår tidsregning.  Kunstverket skal ikke forstås som en illustrasjon av den gamle teksten, men er en fri visuell tolkning av fortellingens tre stadier: kaos, kamp og orden.

Kunstneren selv omtaler verkene sine som digitale malerier. Krag har her utforsket vevingsteknikken på en Jaquard-vevstol, en mekanisk vevmåte som ble oppfunnet i 1801. Denne typen av vev gjør det mulig å produsere store og kompliserte mønstre, nærmest ubegrenset. Jaquardvev brukes fremdeles i både tekstilindustrien og i kunst, men i stedet for hullkort som den tidligste programmeringen besto av, er veven nå helt digitalt styrt.

Tittelen betyr «den gang der oppe» – en henvisning til dramaet som ifølge mytologien utspant seg blant gudene da mennesket og verden ble skapt.

Søren Krag (f. 1981 i Silkeborg, Danmark) har mastergrad fra Kunstakademiet i Bergen. Han  arbeider tverrmedialt med installasjon, vev,  video og lyd, og med spesielt fokus på digitale verktøy sammen med håndverk.
    Photo: Jan Khür / Kunst i offentlige rom
  • Verket er inspirert av det babylonske skapelseseposet "Enûma Eliš", nedskrevet i akkadisk kileskrift, som er den eldste skriftformen vi kjenner til, fra omtrent 1600 til 1400 år før vår tidsregning.  Kunstverket skal ikke forstås som en illustrasjon av den gamle teksten, men er en fri visuell tolkning av fortellingens tre stadier: kaos, kamp og orden.

Kunstneren selv omtaler verkene sine som digitale malerier. Krag har her utforsket vevingsteknikken på en Jaquard-vevstol, en mekanisk vevmåte som ble oppfunnet i 1801. Denne typen av vev gjør det mulig å produsere store og kompliserte mønstre, nærmest ubegrenset. Jaquardvev brukes fremdeles i både tekstilindustrien og i kunst, men i stedet for hullkort som den tidligste programmeringen besto av, er veven nå helt digitalt styrt.

Tittelen betyr «den gang der oppe» – en henvisning til dramaet som ifølge mytologien utspant seg blant gudene da mennesket og verden ble skapt.

Søren Krag (f. 1981 i Silkeborg, Danmark) har mastergrad fra Kunstakademiet i Bergen. Han  arbeider tverrmedialt med installasjon, vev,  video og lyd, og med spesielt fokus på digitale verktøy sammen med håndverk.
    Photo: Jan Khür / Kunst i offentlige rom

Enûma Eliš (I, II, III) [Tak]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to