Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Selskapskjole av sateng, doblet med chiffon, med tunika av chantilly-tyll. Fotsid. Belte av sateng. Skjørtet er glatt og rett foran (tre bredder), glatt med viftevidde bak (seks bredder). Antydning av "gåsebryst" i chiffoninnsats. Lite korsett innsydd med lave stivere i ryggen. Rosettknapper og festong-kjeder av perler på brystinnsats, nede på tunika og på ermene. Perler sydd på beltets midtfelt foran og ned langs tunikaens åpning foran.
En sekundær tyllrosett følger med. Stoffet er ikke helt det samme og det er rester av sort (!) sytråd.
Form: Nyempire/ -direktoire, lang, korte ermer, lite slep, høy taljelinje.
Teknikk: Silke: sateng, chiffon og tyll; Bomull: fint lerret (madapolam?); Metall: hekter, trykknapper; hvalben: korsettstivere.
Dekor: Blomstermønster (nybarokk), tyll (Chantilly-blonde), sateng-rosett med beltespenne bak, rosetter, festonger.
Photo:
Gamle Bergen Museum