• Photo: Tove Solbakken (Opphavsrett)

Tvillingtårnene i Storgata

Oslofunkis med et sus av kontinentet og landet "over there".

Ole Sverre er arkitekten, som med Halléngården og Steen & Strøm ga oss to av byens ytterst få art deco-fasader.

I Storgata tegnet han den lekreste funkis.Fasadene var klargjort for reklame oppover i etasjene. De dominerende baldakinene og tårnhjelmene i kobber må ha bidratt til luksusfølelsen.

Gårdene i Storgata sto ferdig allerede i 1931, topp moderne, med stålskjellet innstøpt i betong, heis, restaurant, butikker og kontorer.

For en kontrast det må ha vært, fremdeles sto jo mye av den lave bondehandelsbebyggelsen bortover i Storgata. Høyden til tross, de sammenhengende vindusbåndene gjør sitt til at bygningene også får en horisontal karakter.
 

Ole Sverre (1865-1952) var en utrolig tilpasningsdyktig arkitekt. Etter eksamen på NTH og videre utdannelse i Tyskland, tegnet han blant annet Holmenkollen turisthotell (1896), sammen med Gerhard Munthe og Theodor Kittelsen. Eksteriøret hadde preg av nasjonal tømmerstil, med mange dragemotiver, men innvendig fantes flere jugendrom.

Ole Sverre står også bak en av våre aller flotteste murgårder, ”Sverreslottet” i Drammensveien 44b (1894-98), mange villaer i nybarokk stil, han ga Grand Hotell sitt nåværende utseende, tegnet Steen & Strøm (1930) og så ble han altså funkisarkitekt.

Sverre var da på slutten av sitt virke, men hadde vist en forbløffende mangesidighet, og gårdene i Storgata er blant våre mest karakteristiske, kjent av de fleste, som på et eller annet tidspunkt har passert de to tvillingbyggene på vei til jobb, skole eller shopping.
 

Share to