• Photo: Foto: ukjent / Telemark museum (Opphavsrett)
  • Photo: Foto: Halvor H. Skogen/ Telemark Museum (Opphavsrett)

Fra garveri og landhandler til museum

Historien bak Åheim i Tatergata på Oterholt.

Nå er du på Bø museum og Åheim hvor det har vært landhandel fra 1896 – 1960. Går du inn ser du hvordan butikken var og varer de solgte.
Huset er bygd i en gild og staselig sveitser stil. Butikk nede og bustad i andre høgda.
Butikken blei kalla «Gonlekson» på folkemunne. Halvor Gunlekson Sisjord som drev butikken var en forsiktig, men real mann. Egg, smør, slakt og skinn kom inn, og ut att reiste folk heim med parafin, fyrstikker, sukker, erter og kaffe.
Butikken var i drift i 63 år, og sto som den blei forlatt i ca. 20 år. Da ble det etter en innsamlingsaksjon, kjøpt av Bø Bygdemuseum i 1981.
Før det blei butikk på Åheim, lå husmannsplassen Brua der. Den andre husmannen, Andres Kristoffersen, var fra Hørte. Han var utlært garver i Skien og da han døde dreiv Kasper Ustri fra Larvik garveriet videre. Garveriet låg omtrent der butikken ligger i dag ned mot elva, hvor skinn og huder blei bearbeidet. Da Ustri dør, blir de to yngste døtrene til Andres Brua oppsagt. Bonden som eide grunnen hadde andre planer for området. De nekter å flytte og lensmannen blir tilkalt. Jentene kastes ut med loven i hånd. Husa i Brua blir revet og garveriet nedlagt. Hva som skjedde med jentene vet vi ikke.