Havets lille sølvskatt

Båtene i dag har mye godt utstyr. En astik forteller om mengden av fisk, hvilken fart den svønmmer i og hvor dypt den står. Ut fra disse opplysningene kan skipperen på båten beregne om nota når langt nok ned til at de får fangst og når de skal sette nota i havet. Selve nota vinsjes ut mens fartøyet går i en sirkel. Nota har flyteelementer og ligger i en sirkel i havet som nå omslutter silda.

Slepefartøy

Nå blir et slepefartøy- en lettbåt med motor- satt på vannet. I den er det festet et tau som har til hensikt å holde båten ute av nota.  De aller nyeste sildesnurperne har sidemotorer som gjør en slepebåt unødvendig, men til de er på plass er det en viktig jobb han utfører, han som har jobben med å følge med at det ikke blir skader på båt og bruk.  Nota snurpes sammen og silden er fanget inni nota.

Gentlemanfiske

Det er ikke lov å slippe ut sild som først er tatt i not. Om båten ikke har plass til hele hivet, må dette gis til et annet fartøy. Derfor er det ofte flere båter på feltet samtidig. Dersom det ikke er noen å forære sildegaven når det er fult i lasterommet, må båten melde fangsten inn, og be om assistanse. Fangst meldes til Sildesalgslaget som selger fangsten for båten, og forteller pris og landingsted.

Sild som matfisk

I Norge  har sild som matfisk lange tradisjoner. Vi steker, speker, koker og salter silda. En vanlig måte å tilberede den på her i nord er sildgrynssuppe.

 

1 comment

  • Melbu

Share to