Fortidsminneforeningen på årlig utflukt Strandhugg på Sandsøya med jekta ”Brødrene”

Det var 35 personer fra 12-80 som hadde mønstret på turen til Sandsøya. – I år har vi to turer, fortalte Sverre Tåga som er turleder. – I morgen tar vi også utgangspunkt i Risøyhamn, og da går turen til Bjarkøy. Da har vi fult belegg, sa Tåga. I vakkert vær la jekta ut og fulgte Risøyremma utover. Sørgående hurtigrute var på tur inn renna, og passasjerene om bord hadde samlet seg på alle dekk for å ta Nordlandsjekta i nærmere øyensyn. Videre gikk turen rett inntil land på Grytøya og Grøttavær fort fikk sin historie fortalt. Dette fortet er i dag nedlagt og fungerer som leirskole.

Inndet trange Sandøysundet var det yrende fugleliv. Fuglefjellet har tusenvis av krykkjer som hekker. På turen langs Bjarkøy fikk passagerene mange spennende historier. På Sand stod Einar Lockert og Per Johan Molin på kaia. De var klare til å berette om stedets historie.

De fem kirkene

Sand har hatt kirke fra 1200tallet, fortalt  Einar Lockert. – Den fjerde kirka ble i en kongelig resolusjon demontert og besluttet satt opp på Bjarkøy. Det satte sterke følelser i sving, og dere må ikke tro Sandværingen så på det som kongen hadde besluttet at kirken skulle flyttes. Det var forresten frykten for utmelding av kirken som var grunnen til at kirken skulle flyttes. Det var i alt 22 personer som hadde meldt seg ut av kirken, og inn i baptistmenighetenI tillegg var Bjarkøy et voksende samfunn. Sandværingene er kjent for å ha en god dugnadsånd. De besluttet derfor å bygge en ny kirke, på dugnad. Jeg har lest dugnadsprotokollen og det var ikke småtteri de forpliktet seg til. Bare to år etter at kirken var flyttet, ble den nye kirka vigslet. Det var i 1888. Da kirken var 100 år, fikk vi tilbake en del av gjenstandene som det stod Sand Kirke på, fra Bjarkøy.

Det fortelles forresten at under en komfirmasjon i Bjarkøy, da alle satt høytidelig og ventet, sa hørtes det fra en pjokk fra Sandsøy som satt forventningsfull på første benk; Mamma, da de stjal kirka vår, tok de også benkene?  Om historien er sann eller ikke, fortelles ei, avsluttet han med.

200 år etter ”Patriot”

Jekta anløp Sand på dagen 200 år etter at  briggen ”Patriot” forlot Sand etter 7 månders opphold på tur fra Arkangels, fortalte Per Johan Molin. Han holdt et langt innlegg om ”Røvar –Alexander ” og brikken ”Patriot” som søkte nødhavn på Sand hos væreier Christian Stockfleth Kildal. – Dette var under Kapers tiden. Båten ble kapret utenfor Lødingen straks etter den hadde forlatt Sand. Skipperen påstod at de skulle til Teneriffe i Spania, mens lasten var ment for England. Det ble et stort etterspill etter denne saken, ler Molin. Det ble tid til en rask tur på kirkegården for å se graven til  Gammel- Kildahl før avreise.

På tilbaketur ble det servert nydelig suppe.

Nordlansjekta Brødrene

«Nordlandsjekta Brødrene» er den eneste seilende bærer av Nord-Norges stolte tradisjon - jektefarten til Bergen: Jektene dro til Bergen med fisk, og kom tilbake med livsfornødenheter, utstyr og fiskeprodukter. Fiskere fra trange kår fra Rissa i sør til Vadsø i nord deltok, med stor risiko, på Lofotfisket, og solgte fisken til oppkjøpere med større fartøy, - som jektene. Til å begynne med (1100-tallet), var det bergenserne som drev jektene. De hentet tørrfisk nordfra og solgte den til Europa. Fra sluttn av 1300-tallet fikk nordlendingene lov til å eie kjektene. Da var det gjerne prester og storbønder som hadde tillatelse til å eie jektene. Først på slutten av 1700-tallet fikk lokale kjøpmenn rettene til jektefart.

Jektene ble bygget på frihånd, etter vikingskpis-tradisjoner. De hadde et lite halvdekk foran og bak. Ellers var de åpne. Foran lå seil og tauverk lagret. Bak var 2 kahytter: En til skipperen og en til 6-8 mannskap.

Jekta «Brødrene» av Solum/Melbu var et klinkbygget fartøy oppført ca 1850. I 1886/87 ble hun ombygget til kravell i Kristiansund under byggmester Edvard K. Aspen. I den forbindelse utarbeidet Veritas nøyaktige tegninger. I 1936 ble «Brødrene» kjøpt av Nordlandsmuseet, Bodø, men havarerte 1939 under restaurering.

Den nyrestaurerte «Nordlandsjekta Brødrene» ble bygget ved Saltdalsverftet og sjøsatt 22. august 1995. Sjøfartsdirektoratet såvel som Riksantikvaren har gitt henne status som verneverdig fartøy.

Tekniske data: Lengde 21,7 m, bredde 8,3 m, dybde 3,72 m. 84 Brt. Mastehøyde over havnivå 29 m. Råseilrigget med storseil 210 kvm, toppseil 70 kvm. Hovedmotor SABB/MAN 400 HP. Vel utstyrt bysse, vaskemaskin, 2 toaletter med servant og dusj. Tar 45 passasjerer, overnattingskapasitet på banjer 15 personer. Oppfyller alle Skipskontrollens krav til sikkerhetsutstyr.

Info: http://www.melbukontoret.no/jekta.html

 

 

 

Share to