• Fraktebåten «Tobias» ved kai på Kongshavn sør for Oslo.  På kaia står en del tretønner på høykant, antakelig tønner som inneholdt tjære- eller bekprodukter som tilhørte firmaet Schwencke & Co, som drev produksjon av slike varer her fram til 1924, da grunnen ble ekspropriert for at jernbanen skulle få plass til dobbeltspor på denne strekningen.  Båten er en liten, bred og flatbotnet farkost med styrhus bakerst og betydelig dekksplass foran.  En mann står ved styrhuset.  Foran ham en slags vinsj, som antakelig ble brukt under lasting og lossing.  I bakgrunnen en vinterkald og delvis islagt Oslofjord.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fraktebåten «Tobias» ved kai på Kongshavn sør for Oslo. På kaia står en del tretønner på høykant, antakelig tønner som inneholdt tjære- eller bekprodukter som tilhørte firmaet Sch...