• Opphoping av fløtingstømmer og «brask» bak en tømmerkistekonstruert skådam (ledeskjerm) ved Sagafoss i Tinnåa i Notodden kommune i Telemark (da dette fotografiet ble tatt het kommunen «Hiterdal» [Heddal]).  Virket var dels dårlig barket, og et par av stokkene hadde bruddskader.  I bakgrunnen et berglendt parti uten tømmer, antakelig fordi vannstanden i Tinnåa ikke nådde så høyt under den foregående flommen.  Dette fotografiet er blant de 30 opptakene Tinfos Papirfabrik leverte som bevismateriale i forbindelse med en tvist med Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening i 1907.  Striden hadde sitt opphav i «Tinnfoss-sveiva», en strømvirvel som hadde oppstått etter at papirfabrikken foregående vinter hadde bygd ny dam, økt kapasiteten på sitt vanninntak og tippet stein fra anleggsarbeidet i vassdraget under Tinnfossen.  For advokaten til papirfabrikken var det et poeng å vise, at skader på fløtingsvirket kunne ha oppstått andre steder i vassdraget, som her.  De knekte tømmerstokkene i forgrunnen, på et fotografi som var tatt ovenfor «Tinnfoss-sveiva» ble antakelig brukt i denne argumentasjonen.  Mer om konflikten mellom Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening og Tinfos Papirfabrik i rubrikken «Andre opplysninger».
    Photo: Wangberg, Johan [Konstantin] / Anno Norsk skogmuseum

"OVENFOR TINFOS. 4-7-07 Kl. 2 1/4"