main article image

Numedalsbanen - en anakronisme

Utbyggingen av Nore kraftverk ved Rødberg var en av begrunnelsene for å anlegge Numedalsbanen. Banen var viktig for å frakte byggematerialene til kraftverket. Kong Haakon foresto den høytidelige åpningen av banen i 1927 og Nore kraftverk startet produksjonen året etter. Numedalsbanen var en viktig transportåre gjennom den tynt befolkede dalen, men fikk aldri stor trafikk, og var nedleggingstruet i mange år.

Flesberg stasjon på Numedalsbanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Allerede på 1960-tallet var det tegn som tydet på at banen "levde farlig". Lite ble investert utover høyst nødvendig vedlikehold, og driftsform og materiell var lite endret siden banen ble åpnet. Sist på 1960-tallet var dette den siste strekningen i Norge der godstogene fortsatt ble trukket av damplokomotiv. Et særegent miljø som det hastet å dokumentere!

Dieselmotorvogn Bmdo 86 56 med persontog fra Kongsberg til Rødberg på Rollag stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Dieselmotorvogn Bmdo 86 56 med persontog fra Kongsberg til Rødberg på Veggli stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Kurve- og hastighetsskilt ved utkjør på Rødberg stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Største hastighet 15 km/t ut fra Rødberg stasjon ...

Bildene er tatt fra Flesberg og nordover til Rødberg. Jeg var på vinterferie på en hytte på Blefjell. Snø og ski kan vente, tenkte jeg – det haster mer med dokumentasjon av sidebaner som «lever farlig». Banen holdt ut ennå i nesten 20 år, viste det seg - men det visste man jo ikke i 1969. (204)

Ulf Berntsen

Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer, her gjengitt i en lett redigert versjon. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.

Order this image

Share to