Oslo Sporveiers HaWa-sporvogner under demontering ved Vålerenga vognhall, nærmest til venstre nr. 80, til høyre nr. 114 Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Oslo Sporveiers HaWa-sporvogner og deres siste reis

Reiseskildring? Ikke det vi vanligvis oppfatter med ordet, men likevel har det en viss relevans her. Det var siste reis – for Oslos toakslede sporvognmateriell. Siste ordinære tur med dette klassiske materiellet som hadde dominert bybildet siden først på 1920-tallet, skjedde 21. juni 1968, på rushtidslinje 6 som gikk mellom Majorstuen, via Briskeby til Etterstad.

Oslo Sporveiers HaWa-sporvogner under demontering ved Vålerenga vognhall, nærmest nr. 112 Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Oslo Sporveiers HaWa-sporvogner under demontering ved Vålerenga vognhall, nærmest til høyre nr. 75 Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Så var det slutt. På Sporveiens vognhallområde i Hedmarksgata på Vålerenga møtte disse veteranvognene sin skjebne i form av skjærebrennere og deres betjening fra en lokal skraphandler. Vognene ble satt fyr på! Det var mye som kunne brenne: treverk, plast- og gummilister, isolasjon for kobberkabler, uspesifisert gulvbelegg.

Oslo Sporveiers HaWa-sporvogner og tilhengervogner under demontering ved Vålerenga vognhall, nærmest tilhengervogn nr. 535 Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Oslo Sporveiers HaWa-sporvogner og tilhengervogner under demontering ved Vålerenga vognhall, nærmest tilhengervogn nr. 519 Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Alt unntatt metall og glass gikk opp i svart røyk – til mishag fra bydelspolitikere og beboere. Var det noen som snakket om miljøvern? Tror ikke det - ikke den gangen. Kildesortering var ennå i 1968-69 bare noe som spesielt interesserte drev med.

Alle bildene som vises her ble tatt lørdag 26. april 1969.

Vognhallområdet der de gamle sporvognene møtte sin skjebne lå der Rolf Hofmos gate møter Hedmarksgata, like ved Jordal amfi. I dag er alle spor etter både sporvogner og sporveier i dette området borte.

Oslo Sporveiers HaWa-sporvogner og tilhengervogner under demontering i Vålerenga vognhall, fra venstre nr. 501, 65, 502 og 72 Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Ulf Berntsen

Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer, her gjengitt i en lett redigert versjon. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.